Nza pakt de wachttijden in de zorg aan

Wachttijden

Nza pakt de wachttijden in de zorg aan

WachttijdenDe Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat demissionair minister Schippers van Volksgezondheid een actieplan sturen om de wachttijden in de zorg in te perken. Volgens de NZa is het onacceptabel dat mensen nog steeds lang moeten wachten voor zij zorg kunnen krijgen. Vooral in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) lopen de wachttijden aardig op. De Zorgautoriteit gaat afspraken maken met zorgverzekeraars en zorgaanbieders om te problemen te verminderen. Dit meldt de NZa.

 

Beter samenwerken

Het is niet alleen de geestelijke gezondheidssector die kampt met lange wachttijden. Ook voor langdurige zorg en medisch-specialistische zorg zijn lange wachttijden niet ongewoon. “Als iemand zorg nodig heeft, dan moet dat binnen afzienbare tijd geregeld zijn”, zegt Marian Kaljouw, voorzitter van de raad van bestuur bij de NZa. “Wij denken dat veel problemen opgelost kunnen worden als zorgaanbieders en zorgverzekeraars beter samenwerken.” De Nederlandse Zorgautoriteit zal de regie nemen in deze samenwerking.

In de ggz hebben vooral mensen met een persoonlijkheidsstoornis of autisme hinder van de wachttijden. Volgens de NZa komt dit deels omdat die patiënten niet weten dat hun zorgverzekeraar voor hen kan bemiddelen als de wachttijd te lang is. Ook zou een onjuiste screening ertoe kunnen leiden dat de patiënt niet juist wordt doorverwezen.

Voldoen aan zorgplicht

Zorgkantoren en zorgverzekeraars moeten voldoen aan hun zorgplicht, iets waar de NZa op toeziet. De zorgplicht zorgt ervoor dat iedereen op tijd de juiste zorg krijgt, en dat er genoeg zorg wordt ingekocht om aan die plicht te voldoen. De NZa heeft eerder al deze partijen, evenals zorgaanbieders, gevraagd verbeteringen door te voeren. De Zorgautoriteit blijft volgen of de verbeteringen uit het actieplan worden doorgevoerd, zodat de wachttijden in de zorg gaan afnemen.

Wachtlijstbemiddeling

SUCSEZ herkent de problemen rond de wachtlijsten. “Wij spreken regelmatig klanten die zijn aangewezen op een behandeling, maar die opzien tegen de lange wachttijd. In veel gevallen kan diegene ergens anders sneller terecht.”, aldus Gert Dingemans, directeur van SUCSEZ.
“Onze specialisten inventariseren eerst de wensen en zoeken het vervolgens snel voor deze mensen uit”. Wat vindt u een redelijke wachttijd? Hoe ver wilt u maximaal reizen voor een behandeling elders? Dit bespreken we met de zorgverzekeraar en zorgverleners en maken een nieuwe afspraak.

Moet u lang wachten op een behandeling en wilt u weten of u elders sneller geholpen kunt worden?
De adviseurs van SUCSEZ gaan de uitdaging graag aan en zoeken voor u een alternatief. Bel (0182) 30 44 88 of stuur een e-mail naar zorg@sucsez.nl.

 

Geen reactie's

Geef een reactie