Medische acceptatie: hoe zit dat nou eigenlijk?

Medische acceptatie

Medische acceptatie: hoe zit dat nou eigenlijk?

Medische acceptatieOverweegt u om een uitgebreide aanvullende verzekering af te sluiten voor 2018? Bijvoorbeeld voor de fysiotherapeut of de tandarts? Houd dan rekening met een mogelijke medische acceptatie. De zorgverzekeraar kijkt in dat geval eerst of hij u wel of niet accepteert als verzekerde. Voor de basisverzekering geldt overigens een acceptatieplicht. De verzekeraar moet u dan accepteren als verzekerde.

 

Wat betekent medische acceptatie?

Medische acceptatie betekent dat de verzekeraar uw zorgkosten in zal willen schatten. De verzekeraar gaat dan kijken of u nu zorgkosten maakt, deze hebt gemaakt of in de toekomst zal gaan maken. Op basis daarvan schatten zij het risico in dat u grote zorgkosten gaat maken als zij u accepteren als nieuwe verzekerde. Als zij vinden dat u een te groot risico bent, omdat u hoge kosten maakt, kan de verzekeraar ervoor kiezen om u niet accepteren.

Waar moet u bij medische acceptatie rekening mee houden? Wij zetten het voor u op een rij:

1. Voor welke verzekeringen geldt die medische acceptatie?

Medische acceptatie geldt vaak alleen voor uitgebreide aanvullende verzekeringen. Een verzekeraar kijkt dan eerst of hij u wel of niet accepteert. Zoekt u een tandartsverzekering met een dekking van 1.000 euro? Of een onbeperkt aantal behandelingen bij de fysio? Dan accepteren de meeste verzekeraars u niet meteen.

Het is dus verstandig om verwachte kosten van een medische behandeling eerst in te schatten en dan te vergelijken met de premie die u kwijt bent voor een aanvullende verzekering. Als uw berekende kosten hoger uitkomen, dan is het goed om een aanvullende verzekering af te sluiten; zeker indien u de mogelijke kosten zelf niet kunt betalen.

2. Hoe werkt nou die medische acceptatie?

Bij medische acceptatie stelt de verzekeraar u meestal een aantal extra vragen. Denk aan: bent u al onder behandeling van een arts of verwacht u dat voor het komende jaar? Soms vraagt de verzekeraar u om een medische verklaring van een arts.

3. Wat is de toegevoegde waarde voor de verzekeraar van de medische acceptatie?

De zorgverzekeraar wil u alleen aanvullend verzekeren voor schade die komt door onverwachte gebeurtenissen. Daarom schat ook hij van tevoren uw zorgkosten in. Als die kosten heel hoog zijn, wegen ze niet meer op tegen de premie die u betaalt. Dan accepteert de verzekeraar u misschien niet als nieuwe verzekerde.

4. Wat te doen als medische acceptatie ook voor u geldt?

Vanaf 12 november 2017 kunt u een nieuwe zorgverzekering kiezen voor 2018. Geldt medische acceptatie ook voor de aanvullende verzekering die u nodig hebt? Dan duurt het langer voordat u weet of u geaccepteerd wordt door de verzekeraar.
Begin dus op tijd met het vergelijken van zorgverzekeraars en het overstappen van verzekeraar of met wisselen van zorgverzekering. Dat is ook praktisch in het geval de verzekeraar u weigert. En u ook niet akkoord gaat met het minder uitgebreide aanbod, want dat kunt u als voorstel krijgen van de verzekeraar. U hebt dan nog voldoende tijd om op zoek te gaan naar een andere verzekering.
Let op: de meeste verzekeraars houden in de praktijk een koppeling tussen de aanvullende en de basisverzekering. En zijn terughoudend in het aanbieden van losse aanvullende verzekeringen. Vaak is dat niet mogelijk of tegen extra toeslagen. Bij overstap naar een andere verzekeraar geldt de overstap dus zowel voor de basis- als aanvullende verzekering!

U heeft nog tot en met 31 december de tijd om uw huidige verzekering op te zeggen. Tot en met 31 januari kunt u een nieuwe verzekering afsluiten. Doet u dit niet, dan bent u onverzekerd. Onverzekerd zijn is een wettelijke overtreding. U kunt daarvoor een boete krijgen. Stapt u dit jaar nog over naar een nieuwe zorgverzekeraar? Dan zegt uw nieuw zorgverzekeraar automatisch uw oude verzekering voor u op. Wel zo handig.

Persoonlijk advies over medische acceptatie

Via de vergelijkingsmodule van SUCSEZ kunt u eenvoudig en snel uw huidige zorgverzekering vergelijken met het aanbod van het voor u beschikbare zorgcollectief. Daarbij kunt u simpelweg filteren op directe acceptatie. Heeft u vragen of wilt u advies? Bel met SUCSEZ via 0182 – 30 44 88 of stuur een e-mail naar zorg@sucsez.nl.

 

Geen reactie's

Geef een reactie