Nederlander kan 100 euro besparen op zorgverzekering

ACM

Nederlander kan 100 euro besparen op zorgverzekering

ACMOngeveer 10 miljoen Nederlanders hadden vorig jaar 100 euro kunnen besparen als zij iets actiever waren geweest bij het zoeken naar een nieuwe zorgverzekeraar. Dat blijkt uit een vandaag verschenen rapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) waarin zij de polissen van vorig jaar analyseren. In het rapport staat dat driekwart van de premiebetalende consumenten een polis had waarvoor een goedkoper, vergelijkbaar alternatief bestond.

Daarmee is in totaal 1 miljard euro besteed aan verzekeringen die onnodig duur zijn. De ACM verwacht dat consumenten ook dit jaar weer 100 euro per jaar te veel betalen. Dat hadden consumenten kunnen voorkomen als zij gebruik hadden gemaakt van de concurrentie tussen zorgverzekeraars. Maar slechts 6 procent stapt elk jaar over naar een andere verzekeraar. Terwijl de prijzen per polis fors kunnen verschillen. Zilveren Kruis bijvoorbeeld biedt al een polis aan voor 96 euro terwijl De Amersfoortse een basisverzekering heeft van 125 euro.

Goedkope verzekering niet altijd voordelig

Maar een goedkope verzekering is niet voor iedereen het voordeligst. Bij een polis met een lage premie is de keuze voor ziekenhuizen en behandelcentra beperkt. Wie een knieoperatie moet ondergaan en daarvoor per se naar het eigen, plaatselijke ziekenhuis wil, kan duur uit zijn als dat ziekenhuis niet onder de dekking van de polis valt. Soms moet een verzekerde tot wel 50 procent bijbetalen. Tenzij hij of zij toch kiest voor een ziekenhuis verderop dat wel een contract heeft met de zorgverzekeraar. De ACM en NZa zeggen daarom niet: ‘kies voor de goedkoopste’, maar ‘let goed op’. Beide organisaties zien dat overstappen niet voor iedereen makkelijk is. Het blijft voor sommigen lastig om te schuiven met de hoogte van het eigen risico en de verschillende uitbetalingsmethoden. Consumenten zijn bang dat ze dezelfde zorg niet meer vergoed krijgen na een overstap. Dat is vaak onterecht.

Nauwelijks verschil tussen zorgverzekeringen

Zorgverzekeraars maken het er ook niet makkelijker op als zij ‘schijnverschillen’ gaan uitvergroten. 36 van de 55 basispolissen verschillen nauwelijks van elkaar. In veel gevallen werden zulke bijna gelijke polissen door dezelfde verzekeraar aangeboden, tegen verschillende premies. Kloonpolissen, noemt de Consumentenbond dat. Officieel is het verboden om dezelfde polis onder een andere naam tegen een hogere prijs aan te bieden. Maar verzekeraars spelen het via hun dochterondernemingen. En dan mag het wel. De Consumentenbond noemt het voorbeeld van de CZ Zorgkeuzepolis van 122,60 per maand. Bij CZ-dochter OHRA kost deze polis die inhoudelijk precies hetzelfde is 107,95 euro.

Het kiezen moet makkelijker worden. Zo kunnen verzekeraars, al dan niet gestimuleerd door de overheid, het aantal bijna gelijke polissen binnen één concern verminderen. De overheid kan bijdragen aan een vereenvoudigd keuzeproces door zorgverzekeringen minder complex te maken. Zelf kunnen consumenten aangeven wanneer zij op onduidelijke informatie of kloonpolissen stuiten.

Eenvoudig en snel een vergelijking laten maken

De uitkomsten van het rapport komen niet als een verrassing voor Gert Dingemans, directeur bij SUCSEZ. “Dit is iets wat jaarlijks terugkomt. Door de diversiteit aan polissen, ook per zorgverzekeraar, zien veel mensen door de bomen het bos niet meer. En ondanks dat ze weten dat de zorgverzekering elders goedkoper kan, twijfelen ze om de overstap te maken. Deze ‘angst’ proberen wij weg te nemen bij onze klanten. We zien nog regelmatig dat iemand voor een vergelijkbare zorgverzekering elders meer dan 100 euro bespaart op de premie. En dat is dan nog zonder collectiviteitskorting en zonder vrijwillig eigen risico. Onze specialisten zoeken snel naar een passend alternatief, waarbij we dekkingen aan laten sluiten bij de wensen en zorgbehoeften van de verzekerden. ” Een vergelijking laten maken kost niets en levert mensen in veel gevallen behalve een passende verzekering nog een besparing op ook.

Dus neem de proef op de som en bel met SUCSEZ via 0182 – 30 44 88. U krijgt direct een medewerker aan de telefoon!

Geen reactie's

Geef een reactie